Články

Nejlepší motorové oleje

Nejlepší motorové oleje – recenze a rady jak vybrat
Datum

Motorový olej je pro automobil nezbytný stejně jako jeho pravidelná výměna. Pokud nevíte, jaký olej do auta vybrat, připravili jsme pro vás přehledný žebříček a návod. Také se můžete inspirovat prověřenými tipy na nejlepší motorové oleje.

Název Specifikace oleje
1. olej Millers Oils EE Semi Synthetic 10W-40 5 l Millers Oils EE Semi Synthetic 10W-40 Výkonnostní třída: API: SL, CF; ACEA: A3, B3-10
Viskozita: 10W-40
Složení: polosyntetické
2. motorový olej Castrol Edge Titanium FST 0W-30 4 l Castrol Edge Titanium FST 0W-30 Výkonnostní třída: ACEA: C2, C3; API SN, CF
Viskozita: 0W-30
Složení: syntetické
3. motorový olej Mogul Extreme Sport 5W-50 4 l Mogul Extreme Sport 5W-50 Výkonnostní třída: ACEA: A3, B3, B4; API: SL, CF
Viskozita: 5W-50
Složení: syntetické
4. motorový olej Valvoline VR1 Racing 20W-50 5 l Valvoline VR1 Racing 20W-50 Výkonnostní třída: API: SL, CF
Viskozita: 20W-50
Složení: minerální
5. motorový olej Mobil Super 3000 X1 5W-40 5 l Mobil Super 3000 X1 5W-40 Výkonnostní třída: ACEA: A3, B3, B4; API: SL, SJ, CF, EC
Viskozita: 5W-40
Složení: syntetické
6. motorový olej Shell Helix Ultra AF Professional 5W-30 5 l Shell Helix Ultra AF Professional 5W-30 Výkonnostní třída: ACEA: A5, B5
Viskozita: 5W-30
Složení: syntetické
7. olej Opel GM Dexos 2 5W-30 5 l Opel GM Dexos 2 5W-30 Výkonnostní třída: ACEA: C3; API: SM, CF
Viskozita: 5W-30
Složení: syntetické
8. motorový olej Total Quartz 7000 10W-40 5 l Total Quartz 7000 10W-40 Výkonnostní třída: ACEA: A3, B4; API: SL, CF
Viskozita: 10W-40
Složení: polosyntetické
9. motorový olej Paramo Trysk Speed 10W-40 4 l Paramo Trysk Speed 10W-40 Výkonnostní třída: API: SL, CF
Viskozita: 10W-40
Složení: polosyntetické

Jak vybrat motorový olej – návod
Motorový olej je nezbytný k tomu, abyste mohli s vaším vozem vůbec jezdit a aby motor v pořádku fungoval. Na trhu najdete celou řadu různých značek a typů. Nevíte, jaký olej do auta? Poradíme vám, jak se v nich vyznat a jaký motorový olej koupit, aby byl vhodný pro váš automobil.

recenze motorových olejů

Jako první je třeba říct, že více než na konkrétní značce záleží na vlastnostech motorového oleje. Jeho doporučenou specifikaci uvádí výrobce vozu v servisní knížce či návodu k obsluze. Základní parametry, které byste měli sledovat, jsou:

Výkonnostní třída
Viskozitní třída

Výkonnostní třída
Prvním velice důležitým údajem, který by měl být na každém výrobku uvedený, je výkonnostní třída. Ta nám říká, pro jaký typ motoru a jakou zátěž je mazivo vhodné a zda prodlužuje interval výměny. Parametr může být uvedený dvěma způsoby; klasifikací ACEA nebo dle API, výjimečně i speciálním systémem, který si zavedli výrobci automobilů pro motorové oleje splňující jejich normy.

Značení dle ACEA
ACEA je typ značení, který se využívá častěji v Evropě. Poznáte ho podle toho, že se skládá vždy z jednoho písmena a jednoho čísla. Písmeno říká, pro jaký typ motoru se mazivo hodí a číslo pak udává míru zátěže a interval výměny, kde 1 značí nejnižší hodnotu a 5 nejvyšší.

A = motorový olej pro benzínové motory
B = motorový olej pro dieselové motory
C = olej pro motory s katalyzátory a filtry pevných částic
E = olej pro velké dieselové motory nákladních vozů
Například B1 je motorový olej pro diesel a s normálním intervalem výměny, B3 již pro diesel s prodlouženým intervalem výměny a pro průměrnou až vyšší zátěž. Číselný parametr na rozdíl od typu motoru většina běžných motoristů nezná, ale nemusíte se ničeho bát. Je uvedený v servisní knížce, stejně jako další údaje potřebné pro volbu vhodného maziva. Obvykle je dané rozmezí vhodných hodnot, nikoliv jen jedno konkrétní číslo.

Značení dle API
Norma s názvem API je používaná především v Americe, ale i u nás se s ní v popisku výrobku setkáte. Na první pohled se může zdát složitější, ale také není náročné se v jejím systému vyznat. Označení motorových olejů se skládá vždy ze dvou písmen a někdy může být přidáno i číslo. Příkladem je SL, SN, CF či CI-4.

U prvního písmene „S“ značí motorové oleje pro benzínový pohon a „C“ pak maziva pro naftové motory. Výkonnostní stupeň neboli jakost vyjadřuje druhé písmeno, které může být ve vzestupném abecedním pořadí od „A“ výše. Opět platí, že byste se měli řídit doporučením výrobce vozu. Přidané číslo „2“ nebo „4“, se kterým se výjimečně setkáte, rozlišuje oleje pro dvoudobé motory nebo naopak čtyřdobé motory.

Vlastní značení výrobců automobilů
Aby už tak nebylo označení motorových olejů složité, někteří výrobci si zavedli vlastní systém pro klasifikaci výkonnostní třídy. Tato skupina je naštěstí jen okrajová a častěji se setkáme s ACEA nebo API. Motorové oleje podle značky aut mohou nést parametry jako například:

Volkswagen: VW 501.00, 502.00, 505.01, 504.00, 505.00, 507.00
Ford: WSS-M2C 913-B, WSS-M2C 913-C
Mercedes: 1, MB 229.51, atd.
Viskozitní třída
Viskozitní třída neboli zkráceně viskozita oleje se také někdy nazývá jako „specifikace SAE“. Tento údaj určuje míru vnitřního tření v závislosti na teplotě. Čím je viskozita oleje vyšší, tím je mazivo hustější. Spolu s výkonnostní třídou je tím nejdůležitějším, co byste měli při nákupu sledovat. Značení je uváděno na každém výrobku ve stejném formátu a obvykle je obsaženo již v názvu produktu.

Skládá se ze dvou číselných hodnot – letní a zimní. Jako první je zapsaná hodnota pro chladnější počasí, která má u sebe ještě pro rozlišení uvedené písmeno „W“ (jako winter, česky zima). Druhé číslo za pomlčkou je bez písmene a označuje údaj pro letní měsíce. Můžete najít například motorový olej se specifikací viskozity 10W-40 nebo motorový olej 5W-30. Celkem existuje pět letních a šest zimních hodnot:

Zimní: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W
Letní: 20, 30, 40, 50 a 60
motorový olej na zimu

Hodnoty odpovídají teplotě, při které budete s vaším vozem jezdit a na jaké se automobil zahřívá. Pro teplotní podmínky v ČR se nejčastěji používá letních 30, 40 nebo 50. S nejnižší hodnotou 20 se setkáte poměrně málo. Nejvyšší 60 využijete převážně pro speciální sportovní vozy při závodech; u běžných automobilů by se jím snižoval výkon.

Zimní údaje jsou pro většinu běžných motoristů důležitějším a častěji řešeným parametrem, protože říkají, v kolika stupních lze vůz bez problému nastartovat. S každým zvýšením čísla viskozity o 5 se snižuje doporučovaná teplota o stejnou hodnotu.

Viskozita Počet stupňů
0W -40 °C
5W -35 °C
10W -30 °C
15W -25 °C
20W -20 °C
25W -15 °C
U starších automobilů najdete doporučovanou obvykle vyšší hustotu, například motorové oleje 15W-40 nebo 10W-40. Pro novější vozy jsou vhodnější motorové oleje 5W-30 nebo 5W-40.

Motorové oleje – rozdělení
Rozdělení motorových olejů podle technologie výroby bývá na etiketě poctivě uváděné, avšak pro běžné uživatele není tento parametr příliš důležitý. Při nákupu se jím nemusíte zatěžovat. Pokud se však o toto téma chcete zajímat blíže, prozradíme, že existují tři typy:

Syntetické
Polosyntetické
Minerální
Za čistě syntetické jsou většinou označované motorové oleje s viskozitou 0W nebo 5W, polosyntetické pak patří do skupiny 10W a minerální, které se na trhu vyskytují v menším množství, řadíme do 15W nebo 20W. Důležité je tedy znát spíše viskozitní třídu než technologii výroby.

olej do motoru automobilu podle specifikacíVybírejte podle specifikací
Výkonnostní třída a viskozita jsou parametry, které najdete nejen u motorových, ale také u tlumičových a převodových olejů či jiných maziv. Jedná se o nejdůležitější parametry, na které byste měli při výběru hledět. Výrobce vozu doporučuje mazivo dle těchto parametrů, nikoliv konkrétní značku. Špatně zvolené specifikace motorového oleje mohou ublížit funkčnosti vozu, proto se vždy snažte používat takový typ, který odpovídá údajům v servisní knížce.

Mazivo různých značek lze při dolévání mezi sebou mísit. Je však doporučováno nekombinovat syntetické a minerální druhy nebo dvě výkonnostní třídy a stupně viskozity. Přestože v případě jednorázového dolití motorového oleje jiné specifikace nedojde k poškození vozu, raději zbytek vypusťte a doplňte nový typ.

Pokud nemáte možnost sehnat správné parametry motorového oleje, můžete na krátké dojetí do servisu nebo do obchodu s auto-potřebami použít mazivo odlišné specifikace, než jaká je předepsaná pro váš vůz. Lepší je mít špatný typ motorového oleje než nemít vůbec žádný. Avšak jen co to bude možné, vyměňte provizorní za správný.

Pokud nemáte olej správné specifikace, zvolte raději vyšší než nižší výkonnostní třídu. Ta je sice dražší, ale nepoškozuje nijak výrazně motor vozu.

Další vlastnosti motorových olejů
Kromě technologie výroby a specifikace se jednotlivé motorové oleje liší i v dalších parametrech. Ty nejsou však tak zásadní jako viskozita a výkonnostní třída. V současné době díky pravidelnému testování prakticky neexistují maziva s vysloveně špatnými vlastnostmi. Přesto, pokud máte na výběr z více typů, vyplatí se na tyto parametry brát zřetel. Mezi důležité vlastnosti patří:

Vlastnost Popis
Detergentní vlastnosti Schopnost udržet motor čistý. Detergentní přísady čistí povrch a uvolňují usazeniny a nánosy. Jedná se o důležitý parametr.
Disperzní vlastnosti Schopnost udržet motor čistý. Disperzní přísady zabraňují usazování uvolněných nebo vzniklých nečistot. Jedná se o důležitý parametr.
Ochrana proti korozi Základní a důležitá vlastnost motorových olejů. Zvýšenou pozornost jí věnujte především u vozů, se kterými pravidelně nejezdíte a ve kterých mazivo stojí bez pohybu.
Oxidační stabilita Motorový olej je při provozu oxidačně namáhán, zejména při vysokých teplotách, což může snižovat jeho viskozitu, antikorozní ochranu a další vlastnosti. Aby k tomu nedocházelo, jsou přidávány tzv. antioxidanty.
Slučitelnost s plasty Motorový olej nesmí působit změnu na plastových materiálech, aby nedošlo k poškození hadiček a jiných drobných částí. Slučitelnost s plasty se řeší především u syntetických olejů jako esterových nebo polyesterových. Současná maziva nemívají v této oblasti problémy a zároveň výrobci vozů používají materiály kompatibilní s motorovými oleji.
Servisní interval Doba, po které výrobce doporučuje vyměnit motorový olej. Některé typy ji mohou mít prodlouženou. Průměr je 5 000 až 6 000 km.
Výměna a dolití motorového oleje
Mnoho lidí si na motorový olej vzpomene až ve chvíli, kdy jim začne docházet. Na klesající hladinu v moderních vozech upozorní kontrolka ve tvaru lahvičky s mazáním. Pokud se objeví, neváhejte a mazivo doplňte.

Bez pravidelných kontrol hladiny, kterou drtivá většina řidičů neprovádí, nikdy nevíte, kdy vás nedostatek oleje překvapí. Proto je dobré, abyste s sebou vozili alespoň jeden litr oleje kompatibilního s vaším vozem.

Motorový olej by se měl nejen doplňovat, ale také dle doporučení výrobce pravidelně měnit, protože po určité době provozu automobilu se začnou jeho vlastnosti zhoršovat. Na výměnu motorového oleje na rozdíl od případného doplnění musíte myslet sami – kvalitu a opotřebení vám žádná kontrolka nehlídá.

Pro kompletní výměnu motorového oleje by měl automobil s vypnutým motorem stát na rovném povrchu a se zataženou ruční brzdou. Zvedněte jej na heveru a odšroubujte horní víčko olejové nádrže. Následně sundejte případný spodní kryt motoru a povolte výpustním šroubem kapalinu do dostatečně velké nádoby. Během práce se vhodné vyměnit i olejový filtr. Na dolití pak budete potřebovat cca 4 až 6 litrů. Řiďte se dvěma ryskami „min“ a „max“. Hladina maziva by se měla nacházet mezi nimi.