Články

Huštění pneumatik

U osobních aut se budou správné hodnoty tlaku většinou pohybovat od 2,1 – 2,6 . Může to být více, může to být méně – vždy záleží na vašem automobilu, nikoliv na výrobci pneumatik. Ty „nejsprávnější“ hodnoty najdete na karoserii automobilu, lépe řečeno na štítku, který je na ní nalepený nebo v návodu k obsluze. Dohuštění pneumatik se mění se zatížením vozidla nákladem a posádkou. To znamení že tlak pneumatik při jízdě s řidičem je nižší než s plným obsazením a nákladem.

Přehuštěné pneumatiky

Pokud je tlak příliš vysoký, vnější strana pneumatiky udržuje vypouklý tvar i při zatížení. Tím se styčná plocha zmenší jen na střed pneumatiky a auto tím pádem nemá dostatečný kontakt s vozovkou, a správnou přilnavost. Střed pneumatiky se potom sjíždí mnohem rychleji.

Kromě horších jízdních vlastností je specifikem přehuštěných pneumatik horší komfort jízdy, protože pneumatika méně pruží a jízda je proto tvrdší.

Podhuštěné pneumatiky

Podhuštěná pneumatika má také menší styčnou plochu s vozovkou. Při zatížení se začne její střední část tlačit směrem do středu kola, tedy se zvedat ze země. Střed styčné plochy se tedy silnice nedotýká. V tomto případě se kraje pneumatik opotřebovávají rychleji než jejich střed.

Podhuštěné pneumatiky způsobují, že je auto nestabilní jak v přímém směru, tak v zatáčkách. Pneumatiky s příliš nízkým tlakem mají také vyšší valivý odpor a způsobují vyšší spotřebu paliva.