Články

Jak zkontrolovat TURBO

Životnost turbodmychadla

Samotné turbo, pokud se s ním zachází, jak se s ním zacházet má, nemá nijak zásadně omezenou životnost. Ano, dřív se dělala turbodmychadla větší a robustnější se silnější osou. Ta současná jsou relativně malá, lehká a také o něco citlivější. Neznamená to však, že by nic nevydržela.

Základem je olej, který turbo maže a chladí. Není potřeba řešit značku maziva, důležitější je, aby splňovalo normu předepsanou automobilkou. Pokud chcete turbu a motoru obecně pomoci k lepší životnosti, klidně kupte olej levnější, ale měňte to častěji. Je to lepší, než tam lít drahé mazivo a měnit v prodlouženém intervalu. Proč? Protože po vyčerpání aditiv, ke kterému stejně dojde někdy mezi 10 a 15 tisíci kilometry, je i drahý olej rád, že obstojně maže.

Jak poznat problém s regulací turba?

Základem by měl být projev turba při jízdě. Napřed k regulaci, která stojí za většinou přepnutí motorů do nouzových režimů za jízdy, tedy je-li auto v pohybu a motor běží. Pakliže to nastane při vyšších otáčkách nebo při zrychlování, je závada ve zhruba 80 % případů na tegulaci turba. Pohyblivé lopatky se zanáší třeba trvale pomalejší jízdou bez vytáčení motoru. Saze omezují rozsah možného pohybu lopatek. Jakmile řídící jednotka zjistí, že k tomu došlo, přepne do nouzového režimu.

Jak poznat problém v turbu?

První kroky při zjišťování závady turba by měly vést do sání. V něm je typicky trocha oleje, což je normální. Problém je, když tudy olej vyloženě protéká. Obvyklým zdrojem maziva v sání je právě turbo. Pokud z něj lubrikant neodtéká, začne ho turbo propouštět do sací části a odtud putuje olej do sání.

Když odmontujete trubku vedoucí k turbu, dostanete se prsty k osičce, tedy ke středu turba. Pozor, dělejte to jenom u studeného motoru, nikdy ne u horkého, můžete se ošklivě popálit!